Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.09.2020 13:54 - Бягащата с вълци - Дивата жена
Автор: nav Категория: Изкуство   
Прочетен: 2499 Коментари: 3 Гласове:
5

Последна промяна: 16.09.2020 13:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Наскоро приятелка ме видя с тази книга в ръка и ми рече, "И ти ли си в това клише?" Да, вътре съм и съм силно възбуден. Аз клишетата ги обладавам като блудници и ги превръщам пак в девственици. Защото няма значение какво правиш, а как го правиш, какво влагаш.

Има книги, които трябва да бъдат прочетени, защото дават онази бетонна основа на мисленето, върху която се строят игрища, космодруми и дворци. „Бягащата с вълци“ на Клариса Пинкола Естес, клише или не, е точно такъв извор. Наричат я Библия за жени. Аз явно също съм жена, поне между седем и осем привечер (magic hour), защото тогава тези идеи ми стават изключително близки.

Книгата не се чете лесно, защото изисква търпение. Тя е книга процес, като зреене, където всеки път, щом не разбираш нещо, трябва да го оставиш да отлежи, да му имаш доверие. Юнгиянската интерпретация на Естес е малко разпиляна и мъглява. Но има и дълбока, древна мъдрост, има топлина от племенен огън, от тялото на родовата памет. Клариса разграфява територията на подсъзнанието, онези изковани в древността нужди и импулси, които често съвремието потиска до патологизиране. Тя им дава имена и ги поставя в днешен контекст, разбива табута, разплита възли. Превръща вкостенелите културни стави отново в бликащи игриви ручеи. Лекува.
 
Благодарности на Виргиния Захариева, че доведе тази важна творба в България и написа предговора.

Има и други книги, които разкриват особеностите на женския светоглед. Особено харесвам „Часовете“ на Майкъл Кънингам, „Четецът“ на Бернхард Шлинк, „Ако ти знаеше“ на Антонио Гомес Руфо. Чудесна е и „Мъглите на Авалон“ на Марион Зимър Брадли – легендата за крал Артур, видяна през очите на жена.

Ето две добри научни книги по темата. „Women’s way of knowing” на професорите Belenky, Clinchy, Goldberger and Tarule, изследване на женското възприятие и личностно развитие. Също „The female brain” на Louann Brizendine, професор в университена на Сан Франсиско, неврофизиолог и практикуващ лекар. Всеки мъж трябва да прочете тази книга, за да има шанс да разбере жената до себе си.

Няколко години писах феминистки есета за списание „Жената днес“, същото, от което навремето си правех фунийки. Тази алегория ми се струва забавна. Мъжете си правят фунийки от жените и си играят на някакви мъжки игри – гоненица, хващаница, стражари и съпруги. Чак като вземат да четат какво пише по страниците, разбират нелепостта на своите действия и започват да разлистват жената – като книга, като цвете, като свят.

https://www.jenatadnes.com/negovata-gledna-tochka/zhenata-nachin-na-upotreba/


Тагове:   психология,


Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

1. zemela - Чела съм книгата. Наистина е за х...
16.09.2020 08:15
Чела съм книгата. Наистина е за хора, които умеят да мислят. Поздрави!
цитирай
2. nav - zemela
16.09.2020 13:19
Тромава е, но той и животът е тромав, но въпреки това си струва :)

Поздрави и песни
цитирай
3. marrta - :)
17.09.2020 19:07
влагаш е една такава дума...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nav
Категория: Изкуство
Прочетен: 2358010
Постинги: 319
Коментари: 2999
Гласове: 8046
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031