Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.05.2015 09:50 - ВНИМАНИЕ, АНТИРОБСКА ПРОПАГАНДА!
Автор: slavimirgenchev1953 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3879 Коментари: 8 Гласове:
12

Последна промяна: 15.05.2015 12:09

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 image Славиози
- Вуте бе, ква е разликата между турско робство и османско присъствие, бе? - почудила се Пена.
- Рзликата, Пено - обяснил й евфемистично Вуте, - е като между врат и шия!
В странния наглед спор робство или османско владичество (присъствие) е имало по българските земи в течение на почти пет века по нещо наподобява спора дали арменците са пострадали от геноцид или от масово изтребление. Словоблудството на подобна струна има широко поле за октави; такива аргументи в едната или другата посока можем да чуем или прочетем, че накрая ще стане ясно, че и най-големият роб е можел да се чувства вътрешно свободен... (Това май е най-често срещаната поза, пардон - позиция...)
Като четем произведенията на класиците от Паисия насам, виждаме, че те никак не са се свенили, срамували или притеснявали да нарекат това състояние с понятието "робство". Дали са влагали в него някакъв по-различен смисъл, с който днес ние, далечните потомци, някак си не можем да се съгласим? Защо още Найден Геров - признатият пръв български поет - е написал: 0  0  0 Вик ся вика от Балкана,
Та ся слуша по света:
Блъгаринът на крак стана,
Та си иска слобода.
Чюйте, шопе и загорци,
Македонци, романци!
Сбирайте ся под пряпорци,
Храбри блъгарски момци!
Стига вече толкоз время
Робйе турчину да сме,
На тоз вражйе, псешко племя
Покорено владенйе.
Притръчете, братко драга,
Кой е вряден за войник,
Да изгоним тогоз врага,
Тоз изедник и кръвник...

Найден Геров ли, съставителят на първия български тълковен речник, не ще да е знаел истинското семантично значение на думата "робство"? Освен това той - може би за пръв път също - употребява и лексемата "владение" (покорено владенйе), което навежда на мисълта, че прадедите ни много добре са схващали какво им е било дереджето. Няма тук да изброявам примери, доказващи, от една страна, наличието на робско състояние, а от друга - съществуването на определени "права и свободи", характерни за по-късен период от онази епоха.
Ще кажа следното: едно пиленце ме открехна на уше че в небезизвестния исторически факултет на СУ "Св. Климент Охридски" в момента (а от колко време - не е ясно)упорито да се насажда и внушава на студентите словосъчетанието "османско владичество". Ще кажете: а, ето! Щом такива светила на историческата наука като универститетските преподаватели - професори, доценти и трети лица - са стигнали до това разбиране за същността на османския период от българската история, какво повече има да се спори!
Да, аме не! Защото отдавна е известно, че този факултет, оглавяван от ДС-историк, в който се труди такъв един хисторик като тов. Искра Баева и който преди няколко години организира международна "научна" конференция, посветена на 70-годишнината на др. Людмила и на нейните големи заслуги в областта на културата, халтурата и знамето на мира, на нейните "велики" идеи, изпреварили времето си, да, точно този факултет отдавна е крепост на другариата и ДС. И точно той, видите ли, се е заел с борбата срещу турското робство със задна дата гордо е въстанал срещу ограничените представи на българина, който, понеже не си бил доробувал (Кирил Христов/Димитър Подвързачов), продължава да се унижава с определение, което е напълно невярно както от съвременна, така и от историческа гледна точка. (Впрочем, спомням си, че Юридическият факултет на Алма матер със специална декларация изрази остро несъгласието си точно в сградата на Софийския университет да се проведе подобно чисто партийно мероприятие на комунистическите адепти от старо и ново време, а гражданското общество в лицето на Инициативата за демонтаж на паметника на съветските окупатори от центъра на столицата организира на място спонтанен протест.)
Разбира се, другариатът, работещ под прикритие в Историческия факултет, не оценява докрай простия факт, че щом не е имало турско робство, значи не е имало и руско освобождение, макар че в сферата на словоблудството могат и тук да се посочат аргументи как хем не е имало робство, хем руските братя след зверствата при потушаването на Априлското въсатние решили, щото е крайно време и българският народ да се сдобие (т.е. да си възвърне) със своя държавност.
Винаги съм казвал, че когато нещата изглеждат объркани, дву - и трисмислени, заплетени, сложни (нерядко изкуствено усложнени, както е в разглеждания случай), то за българина единственият верен, точен и безпогрешен лакмус може да послужи единствено и само отношението на българския комунист към разглеждания проблем. Ерго, щом той твърди, че нещо е бяло, то със сигурност нещото е черно, и обратното.
Замислете се вие, другари и господа, за които словосъчетанието "турско робство" е обидно и унизително както от историческа, така и от днешна гедна точка, чия теза споделяте и кому служи тя.  Ще започнем ли примерно да наричаме комунистическия период от българската история "комунистическо владичество", след като той си беше повече и от робство? Нали по тази логика спокойно може да се замени понятието "геноцид" с евфемизма "масово изтребление", което и българският парламент поради конюнктурни съображения направи неотдавна по отношение на арменския геноцид?
Има много видове свобода, има много видове робство. Свободата също е вид робство, но не в Оруеловия смисъл, а чисто екзистенциално. Затова пуснатите на свобода птички понякога отново се връщат - по своя воля - в клетката. Съществуват и позлатени клетки. Съществуват задръжки, които са по-тежки от вериги.
Да не стигнем в словоблудството си дотам, че да заговорим за демократично робство.
И да не забравяме, че големият русофоб Стефан Стамболов питаше риторично:
Хей, народ поробен,
що си тъй заспал?



Гласувай:
12



1. leonleonovpom2 - Тук има лични интереси!
15.05.2015 13:29
Не бих казал, че са проявени русофилски или комунистически, макар че за водещите бивши комунисти нагаждачеството е присъщо

Специално за владичеството се изхожда от факта, че българинът не е роб в смисъла на античността Да е собственост на един господар, да живее, както и добитъка в дома му, да го храни и облича и в дадени моменти да има право да го убие

Но нека да се подходи по друг начин Бил ли е българинът равноправен гражданин в Османската империя Обикновеният българин със сигурност - не!
Самото обръщение към българския етнос с презрителното раята , говори достатъчно
Следователно е второ качество човек, какъвто е и робът
Революционери като Ботев , Стамболов не се церемонят , не са йезуити, наричат нещата с истинските им имена

Сега тази йезуитска позиция, робство ли е или не , заемат тези, които са наведени пред наследниците на османлиите, разчитайки на подаяния за робското поведение
Съвременните турци не са някогашните османлии, едва ли искат да сме им роби,
но на някои от нас с робска душа им се иска, затова твърдят, че това не е робство
Да не ги сбъркат покрай робскотто им поведение с роби

Робът си е такъв, в каквато и партия да е или да е бил
Не е партиен признак това отричане на робството, само признак за роб е
Приятен ден!
цитирай
2. slavimirgenchev1953 - Именно робът се бие в гърдите, че не е роб. Фактът обаче, че именно от Историческия факултет, владян от БКП, идва инициативата, е красноречив.
15.05.2015 17:17
leonleonovpom2 написа:
Не бих казал, че са проявени русофилски или комунистически, макар че за водещите бивши комунисти нагаждачеството е присъщо

Специално за владичеството се изхожда от факта, че българинът не е роб в смисъла на античността Да е собственик на един господар, да живее, както и добитъка в дома му, да го храни и облича и в дадени моменти да има право да го убие

Но нека да се подходи по друг начин Бил ли е българинът равноправен гражданин в Османската империя Обикновеният българин със сигурност - не!
Самото обръщение към българския етнос с презрителното раята , говори достатъчно
Следователно е второ качество човек, какъвто е и робът
Революционери като Ботев , Стамболов не се церемонят , не са йезуити, наричат нещата с истинските им имена

Сега тази йезуитска позиция, робство ли е или не , заемат тези, които са наведени пред наследниците на османлиите, разчитайки на подаяния за робското поведение
Съвременните турци не са някогашните османлии, едва ли искат да сме им роби,
но на някои от нас с робска душа им се иска, затова твърдят, че това не е робство
Да не ги сбъркат покрай робскотто им поведение с роби

Робът си е такъв, в каквато и партия да е или да е бил
Не е партиен признак това отричане на робството, само признак за роб е
Приятен ден!

цитирай
3. getmans1 - Слави, далеч съм от мисълта да поучавам един литератор, но ...
15.05.2015 20:06
... в случая трябва да си зададем въпроса, кога един такъв въпрос се използва като опорна точка, червена в случая.
Само си представи, че любимата им Плевня на Шипка беше употребил думата робство, дали нямаше да се превърне пак в червена ОТ!?

Аз останах учуден, че думата владичество все още не е дефинирана, в българския език се използва като синоним на думата, иго но в случая я приемам. Приемам я защото в международен план се е наложила в официалния език на държавници и дипломати което означава все пак, че изразява същността на ставалото.

Иначе всички пикаем, серем и ебем но не го казваме къде да е!

Ех, не можем да си представим колко много загубихме, че позволихме до ни втълпят, колко лошо нещо било лустрацията!

цитирай
4. slavimirgenchev1953 - Освен че е сложна, темата умишлено се усложнява, за да обърква хората. Аз затова се застъпвам за
15.05.2015 20:56
getmans1 написа:
... в случая трябва да си зададем въпроса, кога един такъв въпрос се използва като опорна точка, червена в случая.
Само си представи, че любимата им Плевня на Шипка беше употребил думата робство, дали нямаше да се превърне пак в червена ОТ!?





историческия подход. Това, че по едни критерии някакво явление се възприема по един начин, а по други - по друг, води само до смесване на понятия, т.е. до объркване. Ето виж каква беше реакцията на ДПС по отношение на внесената от Патриотичния фронт декларация относно Баташкото клане. Знаеш как преди време българска истоичка от Берлин се опита да го изкара мит.
цитирай
5. getmans1 - От историята трябва да учим не само за великите и славни дела а и ...
15.05.2015 23:02
slavimirgenchev1953 написа:
getmans1 написа:
... в слу

историческия подход. Това, че по едни критерии някакво явление се възприема по един начин, а по други - по друг, води само до смесване на понятия, т.е. до объркване. Ето виж каква беше реакцията на ДПС по отношение на внесената от Патриотичния фронт декларация относно Баташкото клане. Знаеш как преди време българска истоичка от Берлин се опита да го изкара мит.


... позорните такива, да научим и спорните факти.
Тази историчка застъпва тезата, че клането е извършено от башибозук съставен от българи мохамедани преди идването на редовния аскер и това е напълно възможно. Но дори и да е така, знае се чии интереси са защитавали тези ужким военизирани образувания и кой ги е контролирал или не ги е контролирал.

По времето на ВД, Турция ни беше враг и конюктурата изтласка науката на втори план, после се появи ДПС и пак така.

Въпросът е, печелим ли или губим като ставаме подвластни на конюктурата?

Истината ще ни направи свободни, наборе иначе и ние ще сме жертви, за съжаление!


цитирай
6. slavimirgenchev1953 - Така е, наборе. На онези, които твърдят, че не е имало робство, ще кажа само едно: Късно е! Вече сме освободени!"
16.05.2015 08:53
getmans1 написа:
slavimirgenchev1953 написа:
getmans1 написа:
... в слу

историческия подход. Това, че по едни критерии някакво явление се възприема по един начин, а по други - по друг, води само до смесване на понятия, т.е. до объркване. Ето виж каква беше реакцията на ДПС по отношение на внесената от Патриотичния фронт декларация относно Баташкото клане. Знаеш как преди време българска истоичка от Берлин се опита да го изкара мит.


... позорните такива, да научим и спорните факти.
Тази историчка застъпва тезата, че клането е извършено от башибозук съставен от българи мохамедани преди идването на редовния аскер и това е напълно възможно. Но дори и да е така, знае се чии интереси са защитавали тези ужким военизирани образувания и кой ги е контролирал или не ги е контролирал.

По времето на ВД, Турция ни беше враг и конюктурата изтласка науката на втори план, после се появи ДПС и пак така.

Въпросът е, печелим ли или губим като ставаме подвластни на конюктурата?

Истината ще ни направи свободни, наборе иначе и ние ще сме жертви, за съжаление!



цитирай
7. leonleonovpom2 - Може ли а и аз да дам скромно мнение?
16.05.2015 09:01
Печелим или губим, като станем подвластни на стечението на обстоятелствата?/ конюктурата/
Историята досега поне, най- новата ни, е показала, че винаги в тези обстоятелства сме губеща страна Защо ли?

Ами винаги се намират тарикати, да печелят от тези обстоятелства, за сметка на останалите, да не ги наречем предатели, затова - тарикати
Така се е получило и Османското владичество, да го наречем така според йезуитската терминология Не са били някаква страшна, непреодолима сила, особено за обединена България
Но когато царят освен с османлиите, трябва да се бори и с десетки феодали, резултатът няма как да не е такъв
цитирай
8. slavimirgenchev1953 - Робският манталитет се унаследява.
16.05.2015 13:24
leonleonovpom2 написа:
Печелим или губим, като станем подвластни на стечението на обстоятелствата?/ конюктурата/
Историята досега поне, най- новата ни, е показала, че винаги в тези обстоятелства сме губеща страна Защо ли?

Ами винаги се намират тарикати, да печелят от тези обстоятелства, за сметка на останалите, да не ги наречем предатели, затова - тарикати
Така се е получило и Османското владичество, да го наречем така според йезуитската терминология Не са били някаква страшна, непреодолима сила, особено за обединена България
Но когато царят освен с османлиите, трябва да се бори и с десетки феодали, резултатът няма как да не е такъв

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: slavimirgenchev1953
Категория: Поезия
Прочетен: 5582040
Постинги: 1439
Коментари: 15766
Гласове: 52238
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031