Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.04.2011 09:58 - Алпинист
Автор: slavimirgenchev1953 Категория: Поезия   
Прочетен: 9226 Коментари: 36 Гласове:
44


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
image
На Христо Проданов

 

Смъртта на главния
герой
е истинският край на филма.
Не вярвай в белия покой:
лавината
събира
сили. 

Какво че някой супермен,
предъвкал стотната опасност,
ще спи
на следващия ден
четиресет и осем часа?

Ти пак ще тикаш,
плувнал в пот,
нагоре камъка фатален,
защото нямаш друг живот,
а пирамидата
е алчна. 

Предвскусваш хаоса, нали?
Щом зърнат счупената догма,
наежили от яд бодли
ще плъпнат долу
скорпионите. 

Надмогнал всички знамена,
ти шалчето си инфантилно
развей
над цялата земя
след истинския
край на филма.


април 1984 г.

Първият български алпинист, изкачил Еверест през април 1984 г. без кислороден апарат и по най-трудния и дълъг път (по западния склон, наричан  Жестокия път), оставайки завинаги на върха.
След завръщането в България на българската експедиция по адрес на Христо Проданов бях изречени много хули и клевети, плод на завист, злоба и откровено интригантство. Това стана повод да напиша стихотворението, по което имам и песен.

 




Гласувай:
44



Следващ постинг
Предишен постинг

1. petgen - И той го развява. . . Поклон пред п...
28.04.2011 10:19
И той го развява...Поклон пред подвига на Хр.Проданов! Пратил ли си го на дъщеря му, Силвия Проданова, имам ел.адрес.
Поздравления за достойния ти граждански дух!
цитирай
2. nicodima - Както казваше неговия колета Людмил Янков:
28.04.2011 10:32
"не питай за цената на мечтата".
Миналата година гледах един невероятен филм за него, български, озвучен с невероятни стихове. За съжаление се включих късно и не знам заглавието, за да го потърся.
Трябва да се помнят тези неща - малко хора могат да разберат идеализма, но...
той чупи догмите, нали? : )...
цитирай
3. slavimirgenchev1953 - Преди 10 ноември 1989 г. никъде не искаха да го отпечатат. Особено заради стиха "надмогнал всички знамена". Да не би да
28.04.2011 10:35
petgen написа:
И той го развява...Поклон пред подвига на Хр.Проданов! Пратил ли си го на дъщеря му, Силвия Проданова, имам ел.адрес.
Поздравления за достойния ти граждански дух!


съм имал предвид и българския трикольор?!!! Не успях да го "вкарам" и в първата си книга, изляазла през октомври 1989 г., малко преди "събитията". ;)))
Такива ми ти работи. Затова включих стихотворението във втората си книга, излязла през 2000 г.
Но като песен си го пеех без проблеми. "Като си пееш, Пенке ле, кой ли ми те слуша..."
)))
цитирай
4. slavimirgenchev1953 - Тази година никъде не стана дума за него, или аз съм пропуснал. Може би защото не е кръгла годишнина ((((
28.04.2011 10:36
nicodima написа:
"не питай за цената на мечтата".
Миналата година гледах един невероятен филм за него, български, озвучен с невероятни стихове. За съжаление се включих късно и не знам заглавието, за да го потърся.
Трябва да се помнят тези неща - малко хора могат да разберат идеализма, но...
той чупи догмите, нали? : )...

цитирай
5. yotovava - Помня този българин,
28.04.2011 11:49
а и много стихове за него написани.
Поздрави, Славимире

Не ми достига кислород за химн.
Но и не плача - сълзите замръзват.
Най-храбрите и дръзките избързват.
А ний вървим след тях да ги спасим.

Ако не ме лъже паметта, това е на Първан Стефанов, но може и да греша.

Валя
цитирай
6. malchaniaotnadejda7 - Благодаря за стиха, Слави! Да, злобата тогава бе огромна...
28.04.2011 11:50
"Надмогнал всички знамена,
ти шалчето си инфантилно
развей
над цялата земя
след истинския
край на филма."

Бях млада, за да проумея тази злоба на СЪнародниците на Христо, душеща като тъмна вълна... Сега много добре познавам змийската й нищожност. Поздрави за позицията!

цитирай
7. monaliza121 - Няма друг начин да останеш завинаги ...
28.04.2011 12:14
Няма друг начин да останеш завинаги на върха.:)
цитирай
8. slavimirgenchev1953 - Да, постъпката му предизвика истинска колизия в обществото. И творците не останаха настрани.
28.04.2011 12:23
yotovava написа:
а и много стихове за него написани.
Поздрави, Славимире

Не ми достига кислород за химн.
Но и не плача - сълзите замръзват.
Най-храбрите и дръзките избързват.
А ний вървим след тях да ги спасим.

Ако не ме лъже паметта, това е на Първан Стефанов, но може и да греша.

Валя

цитирай
9. slavimirgenchev1953 - Омерзителни отношения. Недостойни действия. Жалка история. Нямаше как да не го напиша.
28.04.2011 12:27
malchaniaotnadejda7 написа:
"Надмогнал всички знамена,
ти шалчето си инфантилно
развей
над цялата земя
след истинския
край на филма."

Бях млада, за да проумея тази злоба на СЪнародниците на Христо, душеща като тъмна вълна... Сега много добре познавам змийската й нищожност. Поздрави за позицията!


цитирай
10. slavimirgenchev1953 - В това е трагизмът.
28.04.2011 12:28
monaliza121 написа:
Няма друг начин да останеш завинаги на върха.:)

цитирай
11. aqualia - Злобата и завистта пречат на българите...
28.04.2011 12:53
Така е отдавна... И в този случай беше така. Друго не отчетохме - че Христо изкачи Джомолунгма и Бог си го прибра... Далеч от всички обиди и клевети. Няма кантар за куража и страха, няма как... Но той, във вечния сняг не е сам, още много като него чакат на пост пред изгрева на слънцето на Покрива на света, а след него още повече алпинисти тръгнаха нататък. За смелостта им няма почивен ден, поклон!
цитирай
12. slavimirgenchev1953 - Абсолютно си права! А той развява горе "инфантилното" си шалче, вместо каквото и да е знаме! )))
28.04.2011 12:57
aqualia написа:
Така е отдавна... И в този случай беше така. Друго не отчетохме - че Христо изкачи Джомолунгма и Бог си го прибра... Далеч от всички обиди и клевети. Няма кнтар за куража и страха, няма как... Но той, във вечния сняг не е сам, още много като него чакат на пост пред изгрева на слънцето на Покрива на света, а след него още повече алпинисти тръгнаха нататък. За смелостта им няма почивен ден, поклон!

цитирай
13. ckarlet - Възхищавам се на откритата ти по...
28.04.2011 17:42
Възхищавам се на откритата ти позиция, Slavimirgenchev1953!
И както винаги стихотворението ти е чудесно!
Поздрави и от мен!
цитирай
14. slavimirgenchev1953 - Благодаря ти, Скарлет! И от мен поздрави! )))
28.04.2011 17:44
ckarlet написа:
Възхищавам се на откритата ти позиция, Slavimirgenchev1953!
И както винаги стихотворението ти е чудесно!
Поздрави и от мен!

цитирай
15. pevetsa - Христо остана на върха, а онези к...
28.04.2011 18:33
Христо остана на върха, а онези които злобееха от факта че стъпи там, останаха в краката му.
Чудесно е Слави.
цитирай
16. bizcocho - Достойно за този българин стихо...
28.04.2011 19:29
Достойно за този българин стихотворение!
...........
А аз преди да надникна при теб се мотах из Алпите. Ако ти е интересно:

http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=69754
цитирай
17. bizcocho - А. . . и да ме плюят за тези ми мисли, ...
28.04.2011 19:34
А... и да ме плюят за тези ми мисли, така го мисля - че сме големи на приказките и малки на нечия радост! Дори и в нищо незначещия блог.бг го наблюдавам същото явление... Малко са тези, които с чисти очи ще погледнат начия радост, успех, но пак добре, че ги има и толкова.
Пак те поздравявам за творението ти, Слави!
цитирай
18. slavimirgenchev1953 - Нали знаеш: не стигат думите - ушите много.... ))))
28.04.2011 19:51
bizcocho написа:
А... и да ме плюят за тези ми мисли, така го мисля - че сме големи на приказките и малки на нечия радост! Дори и в нищо незначещия блог.бг го наблюдавам същото явление... Малко са тези, които с чисти очи ще погледнат начия радост, успех, но пак добре, че ги има и толкова.
Пак те поздравявам за творението ти, Слави!

цитирай
19. rotazia - Слави, здравей!
28.04.2011 20:57
Похвално е че, си възпял този велик мъж! Той е истински герой на нашето съмнително героично време! Аз ти благодаря за това!
цитирай
20. slavimirgenchev1953 - Аз ти благодаря! Той е висок пример за всички ни. А сега по ТВ свят дават епизод от "Записките...."))))
28.04.2011 21:05
rotazia написа:
Похвално е че, си възпял този велик мъж! Той е истински герой на нашето съмнително героично време! Аз ти благодаря за това!

цитирай
21. roza17 - Привет, поете!
28.04.2011 22:37
Притихвам пред хора като Христо Проданов, които имат мечта и я следват докрай. Завиждам им. Аз се пилея в прагматични мисли - дали мога да имам някоя мечта. И като ми се стори недостижима, си казвам - не, не ми е тая мечтата - недостижима е, трябва да я преосмисля...А той и хора като него ни карат да се чувстваме горди...Дали бих могла да накарам някога и аз някой да се почувства горд?!
Хубави стихове си подредил, slavimirgenchev1953:) Понякога ме е яд на тебе, щото ме караш да се чувствам виновна пред себе си:)
цитирай
22. slavimirgenchev1953 - Че аз не се ли чувствам така? )))) Поне стихотворение да напиша трябваше.
28.04.2011 23:08
roza17 написа:
Притихвам пред хора като Христо Проданов, които имат мечта и я следват докрай. Завиждам им. Аз се пилея в прагматични мисли - дали мога да имам някоя мечта. И като ми се стори недостижима, си казвам - не, не ми е тая мечтата - недостижима е, трябва да я преосмисля...А той и хора като него ни карат да се чувстваме горди...Дали бих могла да накарам някога и аз някой да се почувства горд?!
Хубави стихове си подредил, slavimirgenchev1953:) Понякога ме е яд на тебе, щото ме караш да се чувствам виновна пред себе си:)

цитирай
23. valer1961 - Истинските
29.04.2011 07:50
хора избождат очите на завистниците,даже и с грещките си,които също са неподправени...Съдба на вечно търсещите и постигащи...Поздрав!
цитирай
24. slavimirgenchev1953 - Валерка, всъщност не е съдба, а си е личен избор. Хубав петък, приятелю! ))))
29.04.2011 09:36
valer1961 написа:
хора избождат очите на завистниците,даже и с грещките си,които също са неподправени...Съдба на вечно търсещите и постигащи...Поздрав!

цитирай
25. makont - Така остана завинаги на върха!
29.04.2011 10:47
Кой каквото ще да каже, безсмъртен е и "певци песни за него пеят". Колко търкалят своя камък, но не стигат върха? Хубав петък и благодаря за хубавия стих, от много години работя с алпинисти и ме разчувства, те наистина достигат своята мечта, за миг да си орел.
цитирай
26. slavimirgenchev1953 - Не знаех за работата ти. Аз се познавах само с Людмил Янков. След като загина,
29.04.2011 12:38
makont написа:
Кой каквото ще да каже, безсмъртен е и "певци песни за него пеят". Колко търкалят своя камък, но не стигат върха? Хубав петък и благодаря за хубавия стих, от много години работя с алпинисти и ме разчувства, те наистина достигат своята мечта, за миг да си орел.



вдовицата му издаде негови стихове в книга. В нея има невероятни и истински неща.
цитирай
27. edinman - Роза го каза...това,последното,което и аз мислех
29.04.2011 17:38
докато се връщах към онези дни.Достойни думи си написал за човека- Христо,думи събуждащи съвест,думи палещи гняв,думи лекуващи безразличие!
цитирай
28. slavimirgenchev1953 - Радавм се, че още "хващат", защото бяха написани в тогавашната конюнктура. Поздарви и от мен!
29.04.2011 21:27
edinman написа:
докато се връщах към онези дни.Достойни думи си написал за човека- Христо,думи събуждащи съвест,думи палещи гняв,думи лекуващи безразличие!

цитирай
29. izvorche - настръхнах
29.04.2011 22:43
помня и годината, и отчаянието, поклон пред този смел до лудост българин!
цитирай
30. slavimirgenchev1953 - Той е в Пантеона навеки.
29.04.2011 23:13
izvorche написа:
помня и годината, и отчаянието, поклон пред този смел до лудост българин!

цитирай
31. evrazol - Имам една книжка на Людмил Янков- ...
30.04.2011 01:01
Имам една книжка на Людмил Янков- Обичам тази игара.
"Мъжете си имат истини"
МОЛЯ, някой път като си получиш съответното вдъхновение щракни две четиристишия на тая тема -
"Мъжете си имат истини"
цитирай
32. slavimirgenchev1953 - Не знаех за тази книга. Моля, напиши нещо повече за нея. )))
30.04.2011 05:47
evrazol написа:
Имам една книжка на Людмил Янков- Обичам тази игара.
"Мъжете си имат истини"
МОЛЯ, някой път като си получиш съответното вдъхновение щракни две четиристишия на тая тема -
"Мъжете си имат истини"

цитирай
33. atopalova - Великолепно!
30.04.2011 18:07
Великолепно стихотворение!
цитирай
34. slavimirgenchev1953 - Благодаря! )))
01.05.2011 10:10
atopalova написа:
Великолепно стихотворение!

цитирай
35. stir - "Човек има правото. . . да бъде ...
02.05.2011 23:44
"Човек има правото... да бъде странен, / да стъпи горд на Еверест и там да си остане"

пп. харесвам песента ти много
цитирай
36. slavimirgenchev1953 - Така е, човек има право на избор и трябва да го отстоява! Благодаря ти! ))))
03.05.2011 08:45
stir написа:
"Човек има правото... да бъде странен, / да стъпи горд на Еверест и там да си остане"

пп. харесвам песента ти много

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: slavimirgenchev1953
Категория: Поезия
Прочетен: 5576914
Постинги: 1439
Коментари: 15766
Гласове: 52229
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031