Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.02.2012 15:09 - Певец на любовта и виното: Шамс-ад Дин Хафез
Автор: slavimirgenchev1953 Категория: Поезия   
Прочетен: 5624 Коментари: 7 Гласове:
25

Последна промяна: 11.02.2012 15:55

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

      image                            image     
image

 
image


Шамс-ад Дин Хафез, 14. век, Персия 

Град Шираз

 

Обичам аз лице красиво и нежни къдри с дъх смолист.

Очи без вино като вино е моят старосвет девиз.

Не се страхувам в любовта си от студ, от огън или гняв.

Горя като светилник нужен и свети околната вис.

…………………………….

Шираз е моят град – свят извор на устни, приказен рубин.

Аз съм нищожна част от него, прашинка някаква, каприз.

 Ах, толкова очи красиви съм изживял във този град,

че струва ми се и – и без вино се люшкам като кипарис.

0 0 0

Вземи сърцето ми смутено, девойко нежна от Шираз –
и Самарканд, и Бухара ще дам за бенката ти аз.

Сипи ми пак безсмъртно вино! Ах, няма в бъдещия рай
брегът на Рокнабад да видя, цветята в утриния час.

Тъй както свойта плячка тайно разграбват турците в нощта,
така сърцата ни отнеха певици с черноока страст.

 ------------------------------------

Пиян от песни и от вино, за всичко друго забрави,

че си остава като тайна безкрайната природна власт.

 
0 0 0

Хубавице с лека стъпка, с грация и поглед смел –

влюбените имат нужда от безсмъртния модел

на красивото ти тяло, на изящния ти ръст,

взел цветята на атлаза като пъстър акварел.

Всеки, който иска страстно на косите ти дъха –

нека сам да си проправи между мъките тунел.

-------------------------------
А Хафез отново чаша покрай бъчвата прие, 
че по устните й тънки беше вчера дълго чел.

 

0 0 0

 

Ако внезапно, в час необясним,

самотен затъжа под свода син, 

ако в плътта ми болката за миг

се вбие безнадеждно като клин – 

 не ме измъчвай ти: лекарства пий! –
аз ненавиждам техния пелин.

Ти само чаша с вино ми подай
и лютнята под пролетния крин. 

Не ме ли излекува туй, за мен
две устни намери като рубин. 

Ако и с тях не оздравея аз,
разказвай, че е мъртъв Шамс-ад Дин.  

 ----------------

Преводите са дело на Йордан Милев

 Според една легенда, Когато Тимур Тамерлан прочел газелата на Хафез

Вземи сърцето ми смутено девойко нежна от Шираз -
и Бухара, и Самарканд ще дам за бенката ти аз,

той, вбесен, извикал поета при себе си и му се скарал:
- Как смееш ти, негоднико, за някакви си бенки на красавици да раздаваш градовете, които съм украсил като бисери на моето царство?
Сочейки окъсаните си дрехи, Хафез отвърнал невъзмутимо:
- Ваше Величество, ето до какво ме доведе моето разточителство!
Този остроумен отговор му спасил живота.




Гласувай:
25



1. gocho52 - Добре,че ме подсети!
11.02.2012 15:26
Имам тука един мавруд...
Наздраве!
цитирай
2. slavimirgenchev1953 - Код: червено вино! ))) Наздраве!
11.02.2012 15:28
gocho52 написа:
Имам тука един мавруд...
Наздраве!

цитирай
3. tili - Наздраве
11.02.2012 19:37
за любовта, Слави!:)))
цитирай
4. slavimirgenchev1953 - Наздраве, Лили! )))
11.02.2012 19:42
tili написа:
за любовта, Слави!:)))

цитирай
5. mirandolina - Да попитам простичко...:)))
11.02.2012 20:35
Този Шамс...от Тебриз ли е ?:))) Същият, за който пише в "Любов" Елиф Шафак..:)))
цитирай
6. slavimirgenchev1953 - Този е от Шираз и е живял през 14. век.
11.02.2012 23:10
mirandolina написа:
Този Шамс...от Тебриз ли е ?:))) Същият, за който пише в "Любов" Елиф Шафак..:)))

цитирай
7. ufff - Благодаря, че си публикувал това. ...
25.02.2012 17:52
Благодаря, че си публикувал това. Балсам!
("Ох, кеф")
Още едно любимо:

Знай, Юсуф ще дойде рано или късно - не тъжи!
Пролетта скръбта ще вземе от платана - не тъжи!

Лошо е било, ще бъде хубаво. Ненавистта
забрави! От роб ти можеш шах да станеш - не тъжи!

Знаеш ли какво те чака зад завесата - нали
могат радости да дойдат с топли длани - не тъжи!

Ден след ден танцуват тихо в неизменен кръговрат,
И какво е вечно? Само ... ураганът. Не тъжи!

Твоят път щом ти се струва дълъг, като че без край -
все ще свърши той със радост тихо в хана - не тъжи!

Все по много ни раздава благосклонната съдба:
час за обич, за раздяла, за измяна - не тъжи!

Щом, Хафез, намираш време ти за книгата в нощта -
надалеч от шум и злоба разпиляна - не тъжи!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: slavimirgenchev1953
Категория: Поезия
Прочетен: 5581376
Постинги: 1439
Коментари: 15766
Гласове: 52238
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031