Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.09.2013 12:31 - "Да те присрещне старата на прага..."
Автор: slavimirgenchev1953 Категория: Поезия   
Прочетен: 4960 Коментари: 8 Гласове:
21

Последна промяна: 24.09.2013 12:39

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
imageimage Димчо Дебелянов собственоръчно е написал с бисерния си почерк в трето лице ед. ч. глагола "присрещне" с "и". Не "пресрещне", не и "посрещне", а именно "прИсрещне".
Дебелянов е създал десетки неологизми, когато думите в българския език не са му достигали, за да изрази по най-точния начин мисълта и чувстото си.
Не бива никой да го подценява, променяйки дори и един звук, използван от него.
Дори тази вечер (22 септември 2013 г.) на тържественото събрание-концерт по случай стогодишнината от създаването на Съюза на българските писатели, състояло се в Народния театър "Иван Вазов", някой бе дал на иначе перфектната изпълнителка актрисата Йорданка Кузманова текст на стихотворението, в което бе употребен глаголът "посрещна".
Кой е този сценарист?
Веднага да се извини и да обещае публично повече да не "редактира" класиците!
Може да пресрещнеш някого, като му препречиш пътя.
Може да посрещнеш някого, ако знаеш точния час на пристигането му.
Но ще го присрещнеш, когато:

 

"...ти с плахи стъпки да събудиш в двора
пред гостенин очакван рядост плаха".

Защото завръщането в бащината къща е внезапно, макар и винаги очаквано.
И "присрещна" съдържа много повече значения и внушава много по-различни усещания от "посрещна" или "пресрещна".
Днес в множество издания и най-вече в интернет този Димчо-Дебелянов шедьовър масово се разпространява погрешно, което още повече задълбочава и мултиплицира грешката, а разни "умници" дори почват да спорят, да ровят из речниците и да викат: "Ма няма такъв глагол "присрещна!".
Ами именно, умници: там няма такъв глагол.
Но го има у Димчо.

 

imageimage

imageimage

imageimage

image

Художникът Георги Машев - приятел на Дебелянов,  рисува този единствен приживе на поета портрет, докато Димчо Дебелянов лежи, покосен от високата темпуратура

image

Личното евангелие на Дебелянов и екземпляр от първата антология на българската поезия, съставена от него и Димитър Подвързачов и излязла през 1910 г. imageimage

Военна манерка и куфарче на Димчо Дебелянов са сред малкото запазени вещи на поета

image

Погребението на 3 октомври 1916 г. в двора на българската църква в Демир Хисар - Сидерокастро днес, което се намира на територията на Гърция. Димчо Дебелянов е вторият отляво.

image

Скръбна вест от най-близките на поета

imageimageimage

В експозицията от известно време са изложени обяви и съобщения за рецитали по Дебелянови стихове от кръжеца за художествено рецитиране "Живо слово", чиито членове по този начин набирали средства за фонд "Дебелянов". Една от активистките и ентусиастки е Анна Каменова - дъщеря на сестриния син на Георги Бенковски - Михаил Маджаров.



Гласувай:
21



1. wonder - Ето за това го обичам! "При...
24.09.2013 13:54
Ето за това го обичам! "Присрещна" не просто говори, тази дума Казва и изразява богатството на една неповторимо-величава душа като Димчовата.
И смятам точно като теб, че е безобразие да се пипат неологизмите, които носят светове.
Сухарските мозъци на "сценаристи" и конвенционални поетчета винаги ще се възпаляват от неразбиране когато човек изрази широтата на чувствопознанието си с неологизъм и думата, носеща нови светове, все ще им бърка в плитките мозъчета с грандиозността на могИята си.

Помня преди години, бях в чужбина за по-дълго време и едно мое факсимиле попада в ръцете на редакторката на Едвин Сугарев... Мамма миа!, беше надраскала с червен химикал като даскалка срещу всичките ми неологизми: "такава дума няма!" Смяхме се от сърце, а аз никога не ползвам редактори и не давам да ми пипат думите и стиховете.

Хубаво е, че бдиш над необикновеното, Слави! Да си жив и здрав! Ти си един от най-правилните поети, които съм виждала, а зад думата "правилен" не стои еднопластова визия, а истината за поетизма днес като светоусещане и етична монада - ще го напиша някой ден. :)))
цитирай
2. slavimirgenchev1953 - Права си. Димчо Дебелянов със сигурност умишлено не е употребил пресрещна или посрещна, защото е искал да изрази нещо повече.
24.09.2013 17:07
wonder написа:
Ето за това го обичам! "Присрещна" не просто говори, тази дума Казва и изразява богатството на една неповторимо-величава душа като Димчовата.
И смятам точно като теб, че е безобразие да се пипат неологизмите, които носят светове.
Сухарските мозъци на "сценаристи" и конвенционални поетчета винаги ще се възпаляват от неразбиране когато човек изрази широтата на чувствопознанието си с неологизъм и думата, носеща нови светове, все ще им бърка в плитките мозъчета с грандиозността на могИята си.

Помня преди години, бях в чужбина за по-дълго време и едно мое факсимиле попада в ръцете на редакторката на Едвин Сугарев... Мамма миа!, беше надраскала с червен химикал като даскалка срещу всичките ми неологизми: "такава дума няма!" Смяхме се от сърце, а аз никога не ползвам редактори и не давам да ми пипат думите и стиховете.

Хубаво е, че бдиш над необикновеното, Слави! Да си жив и здрав! Ти си един от най-правилните поети, които съм виждала, а зад думата "правилен" не стои еднопластова визия, а истината за поетизма днес като светоусещане и етична монада - ще го напиша някой ден. :)))

цитирай
3. wonder - Права си. Димчо Дебелянов със си...
24.09.2013 19:25
slavimirgenchev1953 написа:
Права си. Димчо Дебелянов със сигурност умишлено не е употребил пресрещна или посрещна, защото е искал да изрази нещо повече.


Има поети-школи, поети-композитори, поети-гурме и поети-шкембе чорба /както съм се развихрила в едно старо есе/ и само духовното сетиво на читателя, в онзи храм наречен сърце, ги различава като мистичен връх или дълг към удоволствието. :)))
цитирай
4. slavimirgenchev1953 - Трябват повече от пет сетива.
24.09.2013 20:33
wonder написа:
slavimirgenchev1953 написа:
Права си. Димчо Дебелянов със сигурност умишлено не е употребил пресрещна или посрещна, защото е искал да изрази нещо повече.


Има поети-школи, поети-композитори, поети-гурме и поети-шкембе чорба /както съм се развихрила в едно старо есе/ и само духовното сетиво на читателя, в онзи храм наречен сърце, ги различава като мистичен връх или дълг към удоволствието. :)))

цитирай
5. lidislidis - Поздрави за постинга!
25.09.2013 02:27
Честито 100 години на българските писатели! Ами всеки писател, поет е индивидуалност и не се нуждае от корекции на написаното от него ! Кога най- после българите ше разберат, че всеки е индивидуален и неповторим , излишни са клишета и редакции на чувствата и израза им!
Аз обичам Димчо Дебелянов, допада ми стила му!
Подобно се получи и с мен с един мой стих на български , който се опитаха да преработят невежите даскалици в бг нет, наети да злобеят и създават спънки на поетичните опити на хората , като модераторки на сайтове за поезия!
Ето го и стиха ми

РАЗГОВОР С ПОЕТА

на Тоommy Tabermann

Питаха ли те
пред портите небесни
колко хора си обичал?
Каза ли им
в стихове и песни,
че с любов
в живота си притичал?
Зная,
че те лодката отведе,
вятър морски я подгони
севера пред тебе поглед сведе
и сълзи отрони...
Да повярвам аз не мога,
че те няма на земята.
Ти си жив-
и крачиш с рима
дишаш земно в стих
с любовта позната.
Питай, ако можеш Бога
как направи тъй,
че вечно да те има?
И кажи на ангелите бели
сребърни снежинки в зима
че не знаят и не са видели
kaто твоята любов неповторима.

Значи невежите простакеси с притенции и от миьавото си място на модераторки се запнаха за думата ПРИТИЧАЛ * Ами така съм изразила силата на любовта му към хората и всеотдайността му да се притичва за помош, но откъде даскалица от комунистическо да знае, какво съм искала да кажа, като не е чула за Таберман, а си знае само елементарната и доста грешна българска граматика! Някой път ше кажа колко е грешна и погрешна бг граматика!!! Та не ми пуснаха стиха и казаха да заменя думата с някоя друга!!! Това са българските редакторки прости и с амбиции за мъст от служебно място!


цитирай
6. slavimirgenchev1953 - Езикът е много богат. В думите има скрити значения. Трябва добре да се познава. Имаш право.
25.09.2013 12:13
lidislidis написа:
Честито 100 години на българските писатели! Ами всеки писател, поет е индивидуалност и не се нуждае от корекции на написаното от него ! Кога най- после българите ше разберат, че всеки е индивидуален и неповторим , излишни са клишета и редакции на чувствата и израза им!
Аз обичам Димчо Дебелянов, допада ми стила му!
Подобно се получи и с мен с един мой стих на български , който се опитаха да преработят невежите даскалици в бг нет, наети да злобеят и създават спънки на поетичните опити на хората , като модераторки на сайтове за поезия!
Ето го и стиха ми

РАЗГОВОР С ПОЕТА

на Тоommy Tabermann

Питаха ли те
пред портите небесни
колко хора си обичал?
Каза ли им
в стихове и песни,
че с любов
в живота си притичал?
Зная,
че те лодката отведе,
вятър морски я подгони
севера пред тебе поглед сведе
и сълзи отрони...
Да повярвам аз не мога,
че те няма на земята.
Ти си жив-
и крачиш с рима
дишаш земно в стих
с любовта позната.
Питай, ако можеш Бога
как направи тъй,
че вечно да те има?
И кажи на ангелите бели
сребърни снежинки в зима
че не знаят и не са видели
kaто твоята любов неповторима.

Значи невежите простакеси с притенции и от миьавото си място на модераторки се запнаха за думата ПРИТИЧАЛ * Ами така съм изразила силата на любовта му към хората и всеотдайността му да се притичва за помош, но откъде даскалица от комунистическо да знае, какво съм искала да кажа, като не е чула за Таберман, а си знае само елементарната и доста грешна българска граматика! Някой път ше кажа колко е грешна и погрешна бг граматика!!! Та не ми пуснаха стиха и казаха да заменя думата с някоя друга!!! Това са българските редакторки прости и с амбиции за мъст от служебно място!



цитирай
7. martiniki - присрещне
27.09.2013 10:17
това е думата - и аз съм се питала, но когато опитам да я заменя не се е получавал

това е при среща и не препъва, а припка

Това оковаване на езика винаги ме е притеснявало, правилата, нормите - добре, но при условие,ч е езикът е жив и се развива всеки ден, защо е това тесногръдие.
цитирай
8. slavimirgenchev1953 - Преди сичко е незнание. Невнимание. Четат не написаното, а което те си знаят. Не обръщат внимание.
27.09.2013 12:02
martiniki написа:
това е думата - и аз съм се питала, но когато опитам да я заменя не се е получавал

това е при среща и не препъва, а припка

Това оковаване на езика винаги ме е притеснявало, правилата, нормите - добре, но при условие,ч е езикът е жив и се развива всеки ден, защо е това тесногръдие.


Не разбират, че има разлика. И после твърдят, че народо бил образован. Или народната му антилигенция. Не е. Шаячна интелигенция беше и си остава такава.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: slavimirgenchev1953
Категория: Поезия
Прочетен: 5586476
Постинги: 1439
Коментари: 15766
Гласове: 52239
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031