Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.08.2016 22:43 - Дърво Каталпа
Автор: barin Категория: Забавление   
Прочетен: 8711 Коментари: 6 Гласове:
14

Последна промяна: 12.08.2016 22:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

               Каталпата предстравлява  много красиво дърво, достигащо височина до 25-30 м. Има красива корона, което привлича погледи от ранна пролет до късна есен. Листата му са големи, светлозелени, със сърцевидна форма. Родината му е югоизточната част на Северна Америка, където расте в изобилие по речните брегове. През 18 век, каталпата е донесена в Европа и днес се е разпространила в Русия, Китай, Индия и Япония. Видовете каталпа са по вече от 10, но извън ареала на естесвено разпространение обикновено се отглеждат два вида: Catalpa bignonioides и Catalpa speciosa.
             Големите сърцевидни листа на каталпата я отличават от общата маса на дърветата през целия сезон. Растението цъфти почти 3 – 4 седмици към средата на юни.
Каталпата цъфти обикновено след 5 – тата година от засаждането и едва когато  достигне височина 3 метра. По време на периода на цъфтеж каталпата се покрива с големи бели или кремави цветове с аромат на ябълка, които след прецъфтяване се превръщат в дълги до 40 см. шушулки, с които дървото е украсено почти цялата зима, и му придават много необичаен външен вид.
           За разлика от повечето други дървета през есента, листата на каталпата почти не пожълтяват и опадват късно, когато температурата падне до към нулата.   Каталпата е уcтoйчивa  нa студ и суша, но предпочита влагата. За пpeдпoчитaне е да се засади на cлънчeво място в гpaдинaтa и при богати почви.
           Зa oптимaлeн pacтeж, кaтaлпa трябва да се засади през април на слънчево и проветливо място. Cилнитe вeтpoвe yвpeждaт гoлeмитe, нeжни лиcтa.  В началото каталпата трябва да се поливa peдoвнo с около 15  литpa вoдa вceĸи дeceт дeнa. После като се хване може да не се полива често.
             Каталпата е силно разклонено дърво с къс ствол и широка корона. За правилния растеж и оформянето ѝ когато дървото е младо короната се оформя, като се подрязва без да се прекалява. При пшравилно поддържане короната става кръгла, както е показано на снимките.





             
                    През късна есен шушулките се открояват на фона на останалите дървета. През юли тази година видях голяма каталпа, висока към 15-20 метра в Хисаря близо до фонтана с жената с тавата. Преди това не ми е правило впечатление това дърво. Интересът у хората към него е голям, поради красивата широка корона, големите сърцевидни листа и бързия растеж. Не зная точно как е внесено дървото в България,  но до преди 30-40 години нямаше каталпи по парковете.


image
                   
В разсадниците се среща често. Обикновено продавачите често го предлагат на клиентите. В ботаническата градина във Варна и в парк"Кайлъка" в Плевен със сигурност има каталпа.  Накрая да разкажа малко за себе си.
          
През 2013 година реших и аз да посадя някакво дърво, защото дотогава бях посадил само едно. Допитах се до хора, които разбират повече от мен от агрономство, разходих се и се консултирах с работещите в разсадниците, прочетох малко книги и материали за парковите широколистни дървета и реших- ще посадя каталпа. На 23 април 2013 г. отидох в курортния комплекс"Св. св. Константин и Елена" и избрах мястото- до една пейка на разклонение от главната алея, близо до манастир"Св. св. Константин и Елена". Предварително си бях поръчал табела с надпис с името на дървото, датата и моето име. Намерих осемнадесет камъчета и ги разположих в кръг около корена на дървото. Направих много снимки от процеса на садене и ги публикувах на няколко места в интернет сайтовете. Под повечето от тях поставих коментари и призиви към приятелите ми да ме последват.  Каталпата е посадена по програмата за озеленяване"GREEN FUND" в курорт"Св. св. Константин и Елена" Дървото си расте и към края на юни тази година вече ме застигна на височина. Често ходя да си го виждам.
                 Посадените от мен дървета вече са шест. Именно поради това избрах да пиша точно за каталпа, а не за някое друго дърво.  След време може някой като се спре да си почине на пейката на сянка да види табелата и да спомене с добро този, който е посадил преди време дървото. Защото"Човек и добре да живее умира....."




Гласувай:
14



Следващ постинг
Предишен постинг

1. katan - Поздравявам те за посадените дръвчета, Иване!
13.08.2016 20:07
Не знаех, че това дърво, което много ми харесва се казва Каталпа.
Почти всяка пролет снимам тези прекрасни цветове. Има няколко дървета пред едни посолства /на отсрещната страна на улицата/.
Не съм ги поглеждала колко са пораснали в сравнение с миналата година. защото винаги снимам цветовете им.
Обещавам:))) при възможност тази есен да снимам и шушулките:) на тези разкошни Каталпи.
Поздрави!
цитирай
2. barin - За него разбрах едва когато ми го ...
14.08.2016 09:24
За него разбрах едва когато ми го предложиха от разсадниците. На мен малко ми прилича на нашумелите през последните години пауловния. Сега оценявам, че при саденето съм направил правилен избор. Скоро ще дочакам и шушулки. Поздрави, Катя
цитирай
3. emi1ts - Поздрави
14.08.2016 10:48
за публикацията и добрата идея!Винаги съм харесвала това красиво дърво (имаме го в озеленените части на нашия град) и с радост научих от теб името и подробната информация по засаждането и грижата за него!Непременно ще отделя време и усилия също да посадя и отгледам такава красота!Благодаря ти!С пожелание за хубави дни и ползотворна нова седмица!:)
цитирай
4. barin - Благодаря, Еми за положителните ...
14.08.2016 17:25
Благодаря, Еми за положителните отзиви. Аз днес отново ходих да си видя дървото-за три години и четири месеца ме е задминало, а аз съм висок 1.90 м. Надявам се скоро да цъфне. В написаното нарочно наблегнах на последното изречение, за да покажа, че никой не е вечен и трябва след човека нещо да остане- наследник, дърво, добри дела, дарения и искам името ми да се споменава по хубави поводи и с добро.
Поздрави и най-добри пожелания!
цитирай
5. donchevav - Често ходя в Хисаря и винаги се на...
15.08.2016 23:58
Често ходя в Хисаря и винаги се наслаждавам на това голямо дърво близо до "Момата". Има още едно, по-малко, в парка на "Момина баня", а така също и в този на Военния санаториум. И аз като Катя непрекъснато ги снимам - невероятни снимки стават, особено на шушулките вечер!
Да посадиш дърво е прекрасен жест и към природата, и към хората, и към себе си - осмисляш живота си. Чудесен постинг! Поздравления!
цитирай
6. barin - Благодаря, Вени. Преди 2013 г. може ...
16.08.2016 05:44
Благодаря, Вени. Преди 2013 г. може и да съм виждал още каталпи, но не съм ги знаел. Тази есен мисля да посадя още някое дърво. Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 3626606
Постинги: 423
Коментари: 5974
Гласове: 67309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031